Glisemik İndeks Nedir?

Glisemik İndeks Nedir?

Glisemik indeks, karbonhidratların en küçük parçası olan glukozu tükettikten sonra, kan şekerinin yükselmesi ile oluşan yüke deniyor. Bedenimizin her hücresi için enerji sağlayan karbonhidratlar glukoz parçacıklarından oluşur ve glukoz ise kan şekerini meydana getirir. Doğal olarak her yemek yediğimizde kan şekerimiz yükselir ve 2 saat sonra da tekrar düşer. Yediğimiz içtiğimiz her besine göre kan şekerinin artış hızı ve seviyesi farklılık gösterecektir. Eğer yüksek glisemik indeksli besinler tüketirseniz, kan şekeriniz aniden yükselecek ve vücut aniden insülin salgılamaya çalışacaktır. Kan şekerini düzenleyen organımız karaciğerdir. Pankreasın İnsülin hormonunu salgılanması sonrasında, glukozlar bağırsakta emilir sonra karaciğerde glikojen haline gelir. Sağlıklı bir insanın kan şekeri açken 70 ile 100 mg/dL iken, yemek yedikten 1 saat sonra 120-140 mg/dL’ye yükselir.

Aşağıda verdiğimiz listede besinleri ve glisemik indeks tablosunu inceleyebilirsiniz.

Besinler Glisemik yük
Beyaz unlu ekmek 25
Tam buğday unlu ekmek 9
Nohut 8
Mercimek 5
Haşlanmış patates 16
Kızarmış patates 22
Havuç 3
Elma 6
Muz 13
Bulgur 12
Pirinç 21
Çikolata 13
 Bal 10

Glisemik endeksi yüksek olan gıdaların, kronik hastalıklara, obeziteye ve diyabete yol açtığını söyleyen uzmanlar, düşük glisemik indeksi olan gıdaları tüketmemizi öneriyorlar. Bol bol sebze ve meyve tüketmemizi, işlenmemiş tahıl, bulgur, tam buğday ekmeği ve hububatları öğünlerimizden eksik etmememiz gerekiyor. Düşük glisemik indeksi yiyecekler tükettiğinizde kan şekeriniz düzene giriyor, ani dalgalanmalar yaşamadığı için kalp ve diyabet hastalıkları riskini de azaltmış oluyorsunuz. Daha geç acıkıyor, daha çok tok kalıyorsunuz, bu doğrultuda kilo kontrolünü yapmakta kolaylaşıyor.

glisemik endeks Glisemik İndeks Nedir?

Etiketler: , ,