İyi Karbonhidratlar, Kötü Karbonhidratlar

İyi Karbonhidratlar, Kötü Karbonhidratlar

%100 tam tahıllı ekmekle yapılan sandviçle, beyaz ekmekle yapılan sandviç arasındaki fark nedir? Ya da bol kızgın yağda kızartılmış patates ile domates, havuç, fasulye ve ıspanakla yapılmış bir salata arasındaki farkı biliyor musunuz? Bunların hepsinde karbonhidrat bulunuyor ancak bazıları iyi karbonhidratlar, bazıları ise kötü.

Son beş yıl içerisinde karbonhidratlar çok fazla ünlenmeye başladı. Eskiden düşük kalorili diyetler yapılırken, şimdilerde karbonhidrat diyetleri yapılıyor. Karbonhidratlar tam manasıyla en korkulan besin türü haline getirildi ve toplu halde beslenme düzenimizden çıkarmamız gerekiyor tarzında hatalı bir görüşe yol açtı. Oysaki birçok karbonhidratın, bedenimize, kronik hastalıklara faydası var.

Peki, hangi karbonhidratları tüketmeliyiz? İyi karbonhidratlar nelerdir? Neyse ki, iyi ve köyü karbonhidratları birbirinden kolayca ayırt edebiliyoruz. Öncelikle karbonhidrat içerikli besinin, lif oranlarını öğrenmemiz ve lif oranı fazla olanlarını tercih etmemiz gerekiyor. Lifli besinler sindirim sisteminde çok yavaş emilen ve dolayısıyla kan şekeri düzeyinde ani iniş çıkışlara yol açmayan içeriklerdir. Karbonhidrat ve lif denilince aklınıza sadece ekmek ve türevleri gelmesin, bunlar ayrıca kepekli tahıllarda, farklı oranlarda da olsa sebze ve meyvelerin içinde de bulunuyor.

2002 yılında Ulusal Tıp Akademileri Enstitüsü bir araştırma yaptı ve bu araştırmanın sonuçlarına göre:

“Kronik hastalık riskini en aza indirgemek ve bedenin tüm ihtiyaçlarını karşılamak için günlük beslenme diyetinizin %45 ila 65’i karbonhidratlardan, %20 la 35’i yağlardan ve %10 la 35 ise proteinlerden oluşması gerekir” açıklamasında bulundular. Bu oranların altında ya da üstünde aldığınız her besin türü, bedeninizi olumsuz yönde etkileyecektir.

Demek oluyor ki karbonhidratlar, sağlıklı beslenmek için ve bedenimizin tam manasıyla doğru düzgün çalışması için, vazgeçilmez yapıtaşları. İşte bu noktada eğer bu büyük oranlardaki karbonhidrat yüzdesini, iyi karbonhidratlardan ve lif oranı yüksek olanlarından seçersek, vücudumuza en doğru besin girişini yapmış olacağız.

Bitkisel gıdalar tam da bu sorunun cevabı veriyor bizlere. Meyve ve sebzelerin içinde hem lif, hem de iyi karbonhidratlardan bulunuyor. Eğer diyetinizden karbonhidratı tamamen çıkarırsanız, kalp hastalıkları riskiyle, çağın vebası diyebileceğimiz kolon kanseri riskiyle karşılaşabiliyoruz. Görselde de gördüğünüz gibi, tercih etmeniz gereken iyi karbonhidratlar, tam buğday ekmeği, bulgur, koyu yeşil yapraklı sebzeler ve mevsim meyveleridir. Kötü karbonhidratlar ise, beyaz un, hazır kahvaltılıklar, asitli içecekler, şekerlemeler ve glikoz şurubuyla üretilmiş bisküvilerdir. Ve bazı öneriler:

Rafine ve tamamen işlenmiş gıdalardan uzak durun

Market alışverişlerinizde etiket okuyun, çoğu ürünün içerisine ilave edilen glikoz şurubu ve türevlerini içeren hazır yiyecekleri satın almayın.

Kepekli tahıllar (yulaf, çavdar, darı, quinoa, bulgur, kepekli ve kahverengi pirinç), fasulye, baklagiller, meyve ve sebze tüketin.

Şekerden olabildiğince uzak durmaya çalışın.

Yağlı ve kızartılmış yiyeceklerin cazibesine kapılmayın.

İyi Karbonhidratlar Kötü Karbonhidratlar İyi Karbonhidratlar, Kötü Karbonhidratlar

Etiketler: , , ,